تکنولوژی، کارافرینی، کسب و کار

تکنولوژی، کارافرینی، کسب و کار

تکنولوژی، کارافرینی، کسب و کار

تکنولوژی، کارافرینی، کسب و کار

پروتکل های شبکه

پروتکل های شبکه :

ما در این دستنامه تنها دو تا از مهمترین پروتکل های شبکه را معرفی می کنیم:

" پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت

"l/ Inernet Protocol Tcp / ip= Transmission Control Protoc"

پروتکل فوق شامل چهار سطح است که عبارتند از :

الف - سطح لایه کاربرد " Application "

ب - سطح انتقال " Transporter"

ج - سطح اینترنت " Internet"

د - سطح شبکه " Net work"]17]:

" از مهمترین ومشهورترین پروتکل های مورد استفاده در شبکه اینترنت است این بسته نرم افزاری به اشکال مختلف برای کامپیوتر ها وبرنامه ها ی مختلف ارائه می گردد. Tcp/ip از مهمترین پروتکل های ارتباطی شبکه در جهان تلقی می شود ونه تنها برروی اینترنت وشبکه های گسترده گوناگون کاربرد دارد، بلکه در شبکه های محلی مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیردو در واقع این پروتکل زبان مشترک بین کامپیوتر ها به هنگام ارسال و دریافت اطلاعات یا داده می باشد. این پروتکل به دلیل سادگی مفاهیمی که در خود دارد اصطلاحا به سیستم باز مشهور است ، برروی هر کامپیوتر وابر رایانه قابل طراحی وپیاده سازی است. از فاکتورهای مهم که این پروتکل بعنوان یک پروتکل ارتباطی جهانی مطرح می گردد، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

1 - این پروتکل در چار چوب UNIX Operating System ساخته شده وتوسط اینترنت بکار گرفته می شود.

2 - برروی هر کامپیوتر قابل پیاده سازی می باشد.

3 - بصورت حرفه ای در شبکه های محلی وگسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

4 - پشتیبانی از مجموعه برنامه ها وپروتکل های استاندارد دیگر چون پروتکل انتقال فایل " FTP " وپروتکل دو سویه " Point to point Protcol = PPP " .

بنیاد واساس پروتکل Tcp/ip آن است که برای دریافت و ارسال داده ها یا پیام پروتکل مذکور ؛ پیام ها وداده ها را به بسته های کوچکتر وقابل حمل تر تبدیل می کند ، سپس این بسته ها به مقصد انتقال داده می شود ودر نهایت پیوند این بسته ها به یکدیگر که شکل اولیه پیام ها وداده ها را بخود می گیرد ، صورت می گیرد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم این پروتکل قابلیت اطمینان آن در انتقال پیام هاست یعنی این قابلیت که به بررسی وبازبینی بسته ها ومحاسبه بسته های دریافت شده دارد. در ضمن این پروتکل فقط برای استفاده در شبکه اینترنت نمی باشد. بسیاری از سازمان وشرکت ها برای ساخت وزیر بنای شبکه خصوصی خود که از اینترنت جدا می باشد نیز در این پروتکل استفاده می کنند. [18]

- پروتکل سیستم ورودی وخروجی پایه شبکه " [19]Net work basic input/ output System= Net Bios" واسطه یا رابطی است که توسط IBM بعنوان استانداردی برای دسترسی به شبکه توسعه یافت . این پروتکل داده ها را از لایه بالاترین دریافت کرده وآنها را به شبکه منتقل می کند. سیستم عاملی که با این پروتکل ارتباط برقرار می کند سیستم عامل شبکه "NOS" نامیده می شود کامپیوتر ها از طریق کارت شبکه خود به شبکه متصل می شوند. کارت شبکه به سیستم عامل ویژه ای برای ارسال اطلاعات نیاز دارد. این سیستم عامل ویژه را Net BIOS می نامند که در حافظه ROM کارت شبکه ذخیره شده است.

Net BIOS همچنین روشی را برای دسترسی به شبکه ها با پروتکل های مختلف مهیا می کند . این پروتکل از سخت افزار شبکه مستقل است . این پروتکل مجموعه ای از فرامین لازم برای در خواست خدمات شبکه ای سطح پایین را برای برنامه های کاربردی فراهم می کند تا جلسات لازم برای انتقال اطلاعات در بین گره ها ی یک شبکه را هدایت کنند.

در حال حاضر وجود " Net BIOS Net BEUI= Net BIOS Enhansed User Interface" امتیازی جدید می دهد که این امتیاز درواقع ایجاد گزینه انتقال استاندارد است و Net BEUI در شبکه های محلی بسیار رایج است. همچنین قابلیت انتقال سریع داده ها را نیز دارد . اما چون یک پروتکل غیر قابل هدایت است به شبکه های محلی محدود شده است.

 

مدل Open System Interconnection OSI"]20]:

این مدل مبتنی بر قراردادی است که سازمان استانداردهای جهانی ایزو بعنوان مرحله ای از استاندارد سازی قراردادهای لایه های مختلف توسعه دارد . نام این مدل مرجع به این دلیل ا اس آی است چونکه با اتصال سیستم های باز سروکار دارد وسیستم های باز سیستم هایی هستند که برای ارتباط باسیستم های دیگر باز هستند . این مدل هفت لایه دارد که اصولی که منجر به ایجاد این لایه ها شده اند عبارتند از :

1 - وقتی نیاز به سطوح مختلف از انتزاع است ، لایه ای باید ایجاد شود.

2 - هر لایه باید وظیفه مشخصی داشته باشد.

3 - وظیفه هر لایه باید با در نظر گرفتن قراردادهای استاندارد جهانی انتخاب گردد.

4 - مرزهای لایه باید برای کمینه کردن جریان اطلاعات از طریق رابط ها انتخاب شوند.

اکنون هفت لایه را به نوبت از لایه پایین مورد بحث قرار می دهیم:

 

1 - لایه فیزیکی :

به انتقال بیتهای خام برروی کانال ارتباطی مربوط می شود. در اینجا مدل طراحی با رابط های مکانیکی ، الکتریکی ، ورسانه انتقال فیزیکی که زیر لایه فیزیکی قراردارند سروکار دارد.

 

2 - لایه پیوند ها:

مبین نوع فرمت هاست مثلا شروع فریم ، پایان فریم، اندازه فریم وروش انتقال فریم . وظایف این لایه شامل موارد زیر است :

مدیریت فریم ها ، خطایابی وارسال مجدد فریم ها، ایجاد تمایز بین فریم ها داده وکنترل وایجاد هماهنگی بین کامپیوتر ارسال کننده ودریافت کننده داده ها. پروتکل های معروف برای این لایه عبارتند از :

الف - پروتکل SDLC که برای مبادله اطلاعات بین کامپیوتر ها بکار می رود و اطلاعات را به شکل فریم سازماندهی می کند.

ب - پروتکل HDLC که کنترل ارتباط داده ای سطح بالا زیر نظر آن است وهدف از طراحی آن این است که با هر نو ع ایستگاهی کارکند از جمله ایستگاههای اولیه ، ثانویه وترکیبی.

 

 

3 - لایه شبکه :

وظیفه این لایه ، مسیر یابی می باشد ، این مسیر یابی عبارتست از : تعیین مسیر متناسب برای انتقال اطلاعات . لایه شبکه آدرس منطقی هر فریم را بررسی می کند . و آن فریم را بر اساس جدول مسیر یابی به مسیر یاب بعدی می فرستد . لایه شبکه مسئولیت ترجمه هر آدرس منطقی به یک آدرس فیزیکی را بر عهده دارد. پس می توان گفت برقراری ارتباط یا قطع آن ، مولتی پلکس کردن از مهمترین وظایف این لایه است. از نمونه بارز خدمات این لایه ، پست الکترونیکی است.

4 - لایه انتقال :

وظیفه ارسال مطمئن یک فریم به مقصد را برعهده دارد. لایه انتقال پس از ارسال یک فریم به مقصد ، منتظر می ماند تا سیگنالی از مقصد مبنی بر دریافت آن فریم دریافت کند. در صورتیکه لایه محل در منبع سیگنال مذکور را از مقصد دریافت نکند. مجددا اقدام به ارسال همان فریم به مقصد خواهد کرد.


5 - لایه اجلاس :

وظیفه برقراری یک ارتباط منطقی بین نرم افزار های دو کامپیوتر ی که به یکدیگر متصل هستند به عهده این لایه است. وقتی که یک ایستگاه بخواهد به یک سرویس دهنده متصل شود ، سرویس دهنده فرایند برقراری ارتباط را بررسی می کند، سپس از ایستگاه ، درخواست نام کاربر، ورمز عبور را خواهد کرد. این فرایند نمونه ای از یک اجلاس می باشد.

6 - لایه نمایش :

این لایه اطلاعات را از لایه کاربرد دریافت نموده ، آنها را به شکل قابل فهم برای کامپیوتر مقصد تبدیل می کند . این لایه برای انجام این فرایند اطلاعات را به کدهای ASCII ویا Unicode تبدیل می کند.



 

7 - لایه کاربرد :

این لایه امکان دسترسی کاربران به شبکه را با استفاده از نرم افزارهایی چون E-mail- FTP و.... فراهم می سازد.

نقد و بررسی

دزفول

معرفی :

شهرداری دزفول از قدیمی ترین شهرداری های کشور و اولین شهرداری استان خوزستان وپنجمین شهرداری کشور است و تأسیس آن سال 1299 ه.ش می باشد .

درجه این شهرداری 10 و تعداد پرسنل آن به غیر از سازمان های وابسته قریب به 1000 نفر می باشد. شهرداری دزفول در حال حاضر دارای هشت سازمان و 2 منطقه می باشد و سازمان های وابسته عبارتند از :
سازمان اتوبوسرانی دزفول و حومه، سازمان پارک ها و فضای سبز ، سازمان باغ بهشت، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ، سازمان خدمات موتوری، سازمان نوسازی و بهسازی ، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ، سازمان عمران شهرسازی .

با توجه به توسعه سالانه شهر دزفول و افزایش فعالیت ها و پروژه های عمرانی شهرداری دزفول ، بودجه این شهرداری نیز به تبع آن سالانه افزایش می یابد و در حال حاضر بالای 200 میلیارد ریال رسیده است.

این نهاد در طول عمر پرتلاش خود خدمات ارزنده و ارزشمندی به مردم دزفول عرضه داشته و در توسعه ، زیبائی و سرسبزی شهر گام های بلندی برداشته است.

اوج فعالیت و فداکاری پرسنل زحمتکش شهرداری دزفول همانا سال های سرنوشت ساز دفاع مقدس بوده که پابه پای مردم در تمامی صحنه های جنگ حضور فعال خود را حفظ نموده تا آنجا که برای کمک به آسیب دیدگان ناشی از موشک باران دشمن زبون نیروهای آتش نشانی و خدمات خود را علاوه بر شهر دزفول و شهرهای اطراف ، حتی گاهی به شهرهای دورتر در استان لرستان و ایلام نیز اعزام نموده است.

شاهد محکم این فداکاری ها تقدیم 10 شهید ، ده ها مجروح و جانباز و آزاده به پیشگاه انقلاب اسلامی و ولایت فقیه است. شهر دزفول در طول جنگ تحمیلی آسیب فراوان دید آنچنان که بیش از نیمی از واحدهای مسکونی شهر از 20 تا 100% تخریب و بسیاری از تأسیسات شهری دچار آسیب کلی گردید. و به بافت قدیم شهر نیز که یکی از ارزشمندترین بافت های تاریخی از نظر قدمت و معماری کم نظیر است نیز خسارات جبران ناپذیری وارد شد . اما بعد از آن با تشکیل سازمان نوسازی و بهسازی گام هایی در جهت سامان دهی و احیای این بافت ارزشمند برداشته است.

نقد و بررسی

گزارشها


گزارشها :

امکان گزارشگیری پویا

امکان ارائه گزارشها به صورت جداول و نمودارهای آماری

امکان ارائه انواع گزارش‌های مدیریتی

امکان گزارش‌گیری لیست‌های حقوق

امکان گزارش‌گیری از کارکرد ماهانه، اضافه‌کاری، تعطیل‌کاری و نظایر آن

امکان گزارش‌گیری لیست‌های بیمه و مالیات

امکان گزارش‌گیری از خلاصه پرونده پرسنلی و رویدادهای مختلف (خلاصه سوابق)

امکان گزارش‌‌گیری از وضعیت استخدامی پرسنل

امکان ارائه آمار احکام صادره به تفکیک نوع حکم

امکان گزارش‌گیری از وام‌ها، پس‌انداز قرض الحسنه، پس‌انداز بازنشستگی و نظایر آن

 

 

ارتباط سیستم پرسنلی با سایر سیستم‌ها:

1-               امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم مالی

2-               امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم تشکیلات

3-               امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم اموال

4-               امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم دبیرخانه (درج شماره و تاریخ احکام کارگزینی صادره از سیستم)

 

نرم افزار ها در سیستم حقوق و دستمزد :

جذابیت بهره‌جویی از نرم‌افزارهای مالی زمانی نمود پیدا می کند که لازم باشد محاسبات پیچیده‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با پرهیز از هرگونه خطایی صورت گیرد.

محاسبه‌ی حقوق و دستمزد کارکنان در سازمان‌ها و موسسات اقتصادی مثال بارزی از همین محاسبات زمان‌بر است که مسئولین مالی همیشه درگیر آن هستند. حال آن که به دلیل تنوع شیوه‌های محاسبه و تعدد عوامل تاثیرگذار، طراحی نرم‌افزاری که پاسخگوی نیاز کاربران گوناگونی باشد، از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است.

نرم‌افزار حاضر، به عنوان بخشی از سیستم یکپارچـــه اطلاعــــات مدیریت همکاران سیستم ، به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند تنوع قوانین جاری و رویه‌های حاکم در محاسبه‌ی حقوق و دستمزد کارکنان را به شایستگی پوشش داده و با ارتباط تنگاتنگ خود با سیستم مدیریت منابع انسانی و حسابداری مالی همکاران سیستم ، امکانات و تسهیلات کارآمدی را در اختیار مدیران قرار دهد.

امکانات و ویژگیهای اصلی نرم افزار حقوق و دستمزد :

اطلاعات حقوقی و احکام پرسنلی

انواع استخدام

معرفی عوامل حقوقی شامل مزایا، کسور، کارکرد و تعهدات کارفرما به صورت پارامتریک

صدور احکام کارگزینی به صورت فردی و گروهی

تعهدات کارفرما و کسور ثابت

پرداخت وام به کارکنان

انواع وام و شرایط اعطای وام به کارکنان

پرداخت وام به کارکنان و نگهداری سوابق کسر و تعدیل اقساط و اصلاحات آن

اطلاعات ماهانه

دریافت اطلاعات حضور و غیاب کارکنان از دستگاه کارت‌زنی

نگهداری اطلاعات کارکرد در مقاطع ماهانه

نگهداری اطلاعات مزایا و کسور ماهانه

پرداخت و کسور گروهی ماهانه

محاسبات

معرفی روش‌ها، پارامترها و عبارت‌های محاسباتی عوامل حقوقی

اطلاعات استخدامی مربوط به حقوق از جمله نوع بیمه و مالیات کارکنان و شعب مربوط به آنها

معرفی حساب‌های معین عوامل حقوقی برای صدور اسناد مالی

ثبت اطلاعات تجمیعی برای پیاده‌سازی نرم‌افزار (درآمد، درآمد مشمول مالیات، مانده مرخصی و . . .)

محاسبه حقوق ماهانه و معوقه

محاسبه کارکردهای معوقه

محاسبه ذخیره سنوات، بازخرید مرخصی، هزینه و ذخیره‌ی عیدی و پاداش
صدور اسناد حسابداری

Description: hoghugh1

 

Description: hoghugh2

 

 

گزارش ها :

لیست حقوق، بیمه و مالیات متناسب با نیازهای خاص

ایجاد دیسکت بیمه

ایجاد دیسکت بانک با امکان طراحی

تغییرات مبانی حقوق، اضافه‌کاری و سایر عوامل

اطلاعات ثابت و متغیر کارکنان

تغییرات کارکرد طی دوره‌های مختلف

ضوابط و ویژگی‌های سیستم پرسنلی


ضوابط و ویژگی‌های سیستم پرسنلی

-                   اطلاعات پایه:

1-               امکان تعریف قوانین و مقررات پرسنلی

2-        امکان تعریف انواع جداول مورد نیاز در سیستم پرسنلی (درجات تحصیلی، رشته‌های تحصیلی، جنسیت، سابقه‌کار، وضعیت استخدام، محل خدمت و نظایر آن)

3-               امکان تعریف انواع رسته‌ها، رشته‌ها و طبقات شغلی و تخصیص آنها به گروه‌ها

4-        امکان تعریف انواع جداول محاسبه حقوق و مزایا مانند جداول حقوق مبنا، افزایش سنواتی، حقوق، فوق‌العاده شغل، فوق‌العاده جذب، فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار، حق عائله‌مندی و سایر پرداختی‌ها به پرسنل

5-               امکان تعریف انواع بیمه و مالیات

6-               امکان تعریف و نگهداری ضرایب جداول حقوقی برای سالهای مختلف

 

عملیات مربوط به احکام کارگزینی و ابلاغیه:

1-               امکان صدور احکام به صورت مکانیزه

2-               امکان صدور احکام کارگزینی به صورت انفرادی و گروهی

3-               امکان صدور احکام مکانیزه ناشی از تغییر در قوانین و مقررات

4-               امکان صدور احکام جدید استخدام به صورت آزمایشی و رسمی و قرارداد کارکنان پیمانی

5-               امکان صدور احکام کارگزینی انتصاب، انتقال، ترفیع، ارتقای رتبه، افزایش حقوق سالیانه، تشویق و نظایر آن

6-               امکان صدور احکام مکانیزه افزایش سنواتی

7-               امکان صدور احکام مربوط به امور استعفا

8-               امکان صدور احکام مربوط به امور بازنشستگی

9-               امکان صدور احکام مربوط به امور فوت

10-           امکان صدور احکام مربوط به امور اخراج

11-           امکان صدور احکام مربوط به امور از کار افتادگی

12-           امکان صدور احکام مربوط به امور بازخریدی

13-           امکان صدور احکام مربوط به امور آماده به خدمت

14-           امکان صدور احکام مربوط به امور مأموریت به خارج از سازمان

15-           امکان صدور احکام مربوط به امور مأموریت به داخل سازمان

16-           امکان صدور احکام مربوط به امور انتقال دائم به خارج از سازمان

17-           امکان صدور احکام مربوط به امور انفصال دائم و موقت

18-           امکان صدور احکام مربوط به تغییر محل جغرافیایی خدمت

19-           امکان صدور انواع ابلاغیه

20-           امکان صدور انواع مرخصی

21-           امکان صدور احکام کارگزینی اصلاحی

 

 

 

 

عملیات ثبت و نگهداری مشخصات کارکنان و مدیران:

1-        امکان ثبت و نگهداری مشخصات فردی کارکنان شامل مشخصات شناسنامه‌ای، شماره ملی، کد پستی، نشانی، اطلاعات لازم برای تماس با بستگان، اشخاص تحت تکفل، وضعیت نظام وظیفه و سوابق پزشکی

2-               امکان ثبت و نگهداری مشخصات تحصیلی، دوره‌های تخصصی و سوابق کاری و تجربی کارکنان

3-               امکان ثبت و نگهداری اطلاعات استخدامی کارکنان (رسمی، آزمایشی و پیمانی)

4-               امکان ثبت و نگهداری نمرات ارزشیابی کارکنان

5-               امکان مشاهده خلاصه پرونده پرسنلی مدیران و کارکنان

6-               امکان ثبت و نگهداری و گزارش‌گیری اطلاعات مدیران

 

 

فعالیت‌های مربوط به حقوق و دستمزد:

1-               امکان تعریف انواع جداول شامل مقررات و ضوابط مؤثر بر حقوق و مزایا مانند مقررات مأموریت، مرخصی، اضافه‌کاری و نظایر آن

2-               امکان اعمال کلیه تغییرات ناشی از تغییر در قوانین و روش‌های حقوق و دستمزد، بدون نیاز به تغییر در برنامه ها

3-               امکان دریافت اطلاعات حضور و غیاب (از دستگاه کارت زنی) جهت انجام محاسبات حقوق

4-               امکان نگهداری اطلاعات کارکرد در مقاطع ماهانه و تنظیم و کنترل آمار کارکرد کارکنان

5-               امکان تهیه و کنترل آمار از مانده مرخصی کارکنان

6-               امکان نگهداری اطلاعات مزایا و کسورات ماهانه کارکنان

7-               امکان محاسبه حقوق و مزایای ماهانه و معوقه و پرداخت آن به تفکیک بانک‌های پرداخت کننده، محل کار، واحدها و نظایر آن

8-               امکان صدور فیش حقوقی کارکنان

9-               امکان محاسبه عیدی و پاداش سالانه

10-           امکان محاسبه مطالبات ماه‌های گذشته

11-           امکان محاسبه مطالبات سال‌های قبل (دیون)

12-           امکان محاسبه انواع بیمه‌های خدمات درمانی، تأمین اجتماعی و بیمه‌های خصوصی

13-           امکان کسر حق بیمه از حقوق پرسنل و تهیه لیست بیمه

14-           امکان کسر مالیات از حقوق پرسنل بر اساس جدول مالیاتی

15-           امکان محاسبه پرداخت و کسور گروهی ماهانه کارکنان

16-           امکان تهیه صورتحساب تسویه کارکنان

17-           امکان محاسبه مبلغ مأموریت روزانه با استفاده از اطلاعات احکام مأموریت و تولید اسناد اضافات و کسور

18-           امکان تهیه صورتحساب وام‌ها و دیون اقساطی کارکنان

19-           امکان تهیه صورتحساب صندوق‌ها و ذخایر کارکنان

20-           ایجاد اسناد احکام و ترمیم حقوق و مزایای دریافتی با تاریخ اجرای ماه جاری و ذخیره اسناد اولیه و بازیابی آنها پس از تأمین بودجه در ماه مربوط

21-            امکان تهیه صورتحساب هزینه‌های رفاهی پرسنل مانند هزینه‌های درمانی، ورزشی، فرهنگی و نظایر آن

فعالیت‌های مربوط به حضور و غیاب:

1-               امکان ثبت وقت، ورود و خروج کارکنان از دستگاه کارت زنی

2-               امکان دریافت مشخصات پرسنلی و ساختار سازمانی از بانک‌های اطلاعاتی مربوط (سیستم پرسنلی و سیستم تشکیلات)

3-               نمایش وضعیت حضور و عدم حضور پرسنل به تفکیک واحدهای سازمانی (مأموریت، غیبت، مرخصی، اضافه‌کار، تأخیر، تعجیل، تعلیق)

4-               امکان ارسال اطلاعات عملکرد ادواری

 

فعالیت‌های مربوط به آموزش:

1-               امکان تعریف مراکز و دوره‌های آموزشی

2-               امکان برنامه ریزی دوره‌های آموزشی (بدو خدمت و ضمن خدمت)

3-               امکان تعریف نیازهای آموزشی مشاغل

4-               امکان تعریف نیازهای آموزشی کارکنان

5-               امکان ثبت نام کارکنان در دوره های آموزشی و پیگیری آن

6-               امکان ثبت  و ویرایش و دستیابی به سوابق آموزشی کارکنان

7-               امکان ارزیابی دوره های آموزشی

سیستم

سیستم حقوق و دستمزد :

سیستم حقوق و دستمزد شامل عملیات مالی جهت پرداخت حقوق و مزایا برای پرسنل با انواع مختلف استخدام(قرارداد ساعتی یا قرارداد تمام وقت، قرارداد مشاوره‌ای و یا رسمی) می‌باشد.

 

1 -  امکان ورود اضافات و کسورات موردی یا مستمر مستقل از حکم کارگزینی پرسنل مثل سود سهام

2 -  امکان اعمال معافیتهای مالیاتی پرسنل (مثل وام بانک مسکن) برای مدت معین و میزان معافیت موثر روی حقوق پرسنل

3 -   امکان مشاهده اطلاعات کارکرد، حکم کارگزینی، اقساط وام بدهی، پرسنل مشمول کارانه، معوقه‌ها و لیست پس‌انداز و ذخیره سنوات.

4 -   محاسبه ذخیره سنوات پرسنل، تهیه لیست حقوقی پرسنل برای انواع مختلف استخدام، ذخیره بن، لیست مساعده پرسنل، محاسبه معوقه حقوق پرسنل بدون محدودیت زمانی، بازخریدی پرسنل، تسویه حساب هنگام خروج از خدمت در این سیستم وجود دارد.

5 -   صدور درخواست پرداختها جهت صدور چک و پرداخت وجه به سسیتم دریافت و پرداخت و اسناد دفترداری مربوط به حقوق و دستمزد توسط سیستم.

6          - مکان تهیه گزارشات متنوع و مختلف و همچنین گزارشات کنترلی برای قبل از محاسبه حقوق (جهت تکمیل اطلاعات, مثل اشخاصی که کارکردشان هنوز تهیه نشده است) و تهیه لیستهای ارسالی به خارج از شرکت مانند لیست بیمه‌‌های مختلف اعم از تأمین اجتماعی، آینده‌ساز، بیمه تکمیلی، معوقه بیمه‌ها لیست مالیات ارسالی به دارایی، لیست مالیات عیدی، ایجاد فایلهای ارسالی به بانک و بیمه، همچنین گزارشات فیش حقوق، خالص پرداختی به تفکیکهای مختلف مرکز هزینه و غیره. لیست ذخیره سنوات، مساعده دایمی، اضافات و یا حتی گزارش از تک‌تک عوامل حقوقی.

 

 

 

 

سیستم های حقوق و دستمزد

هدف‌هاى کلى که از برقرارى هر سیستم کنترل داخلى در مورد حقوق و دستمزد مورد توجه است به‌طور خلاصه آن است که از موارد زیر اطمینان حاصل شود:        

۱. کسانى که حقوق یا دستمزد دریافت مى‌دارند واقعاً در استخدام دستگاه بوده و ضمناً اسامى کلیه حقوق‌بگیران در لیست‌ها منظور مى‌شود.  

 

۲. حقوق یا دستمزدى که پرداخت مى‌شود در مقابل کار انجام شده پرداخت مى‌گردد و یا در ازاء ایام مرخصى یا بیمارى کارکنان واقعاً به آنها تعلق مى‌گیرد.

۳. نرخ‌هاى ساعتی، پارچه‌کاری، روزانه یا ماهانهٔ حقوق و دستمزد و هم‌چنین هرگونه تغییر در آن مورد تصویب مقامات ذى‌صلاح قرار گرفته است.            

۴. حقوق و دستمزد ناویژه (یعنى قبل از کسور) و هم‌چنین مبلغ خالص آن به درستى محاسبه شده است و جمع کل صورت‌هائى که ثبت‌هاى حسابدارى به‌موجب آن به‌عمل مى‌آید صحیح است.     

۵. کلیهٔ کسور متعلق در مورد هر یک از کارکنان به درستى محاسبه شده و به حساب‌هاى صحیح منظور مى‌شود.            

۶. مبلغ خالص دستمزد یا حقوق به افرادى که واقعاً تعلق مى‌گیرد پرداخت مى‌شود و از آنها رسید (یا چیزى معادل آن) گرفته مى‌شود.          

 

روش‌هائى که براى برقرارى یک سیستم کنترل داخلى مطلوب با توجه به هدف‌هاى کلى فوق ممکن است پیشنهاد شود براى همهٔ دستگاه‌ها لزوماً یکسان نخواهد بود و برحسب وسعت دستگاه و تعداد کارکنان آن و عوامل دیگرى از قبیل نحوهٔ پرداخت دستمزدها و غیره، متفاوت خواهد بود. روش‌هاى زیر براى یک دستگاه بزرگ صنعتى که حقوق کارمندان را بر‌حسب ماه و حقوق کارکنان را برحسب ساعات حضور پرداخت مى‌کند در نظر گرفته شده است، ولى بسیارى از نکات پیشنهادى در موارد دیگر نیز عیناً مصداق داشته و قابل اعمال است.        

۱. به‌عنوان یک کنترل کلى لازم است ”دایرهٔ حقوق و دستمزد“ حتّى‌المقدور به‌طور جداگانه عمل کرده و مسؤولان آن مشخص باشند. در داخل این دایره لازم است وظایف کارکنان همیشه یکسان نباشد و هر چه بیشتر تغییر کند. براى مثال اگر در یک ماه به‌خصوص نوشتن لیست حقوق به عهدهٔ کارمند ایکس باشد، ماه بعد بهتر است این‌کار توسط شخص دیگرى انجام گرفته و کارمند ایکس انجام یک عمل دیگرى را به عهده داشته باشد.     

۲. براى هر یک از کارکنان باید یک پروندهٔ استخدامى نگاهدارى شود و کلیهٔ احکام و مکاتبات مربوط به استخدام، میزان حقوق، ارتقاء افزایش حقوق، استعفاء یا اخراج در آن نگاهدارى شود. تهیهٔ این مدارک حتماً باید به عهدهٔ کسانى غیر از تهیه کنندگان لیست حقوق و دستمزد باشد و اصل پرونده‌ها نیز باید حتّى‌المقدور در قسمت دیگرى غیر از حسابدارى (مثلاً در قسمت کارگزینی) نگاهدارى شود. مع‌هذا باید ترتیبى داده شود که نسخه‌اى از کلیهٔ احکام و مکاتباتى که اثرات حقوقى دارد در اسرع وقت به‌دست دایرهٔ حقوق و دستمزد برسد. دایرهٔ مذکور بهتر است براى هر یک از کارکنان کارت ویژه‌اى نگاهدارى کند که کلیهٔ این احکام به‌طور خلاصه در آن منعکس باشد به‌طورى که آخرین وضع هر یک از کارکنان به روشنى نشان داده شده و احتیاج به رسیدگى نداشته باشد.           

۳. به‌عنوان جزئى از کنترل، به‌خصوص در دستگاه‌هاى بزرگ، لازم است کارت‌هاى پرسنلى جارى دایره حقوق و دستمزد هر چند وقت یک بار با پرونده‌هاى قسمت کارگزینى کنترل شود. این کنترل باید توسط اشخاص مستقلى صورت گیرد.           

۴. مقاماتى که اختیار استخدام، اخراج، انتقال، مأموریت، اعطاء افزایش حقوق یا دستمزد، مرخصى و نظایر آن را دارند باید مشخص بوده و حدود اختیارات هر یک معلوم باشد.           

۵. در مواردى‌که دستمزد بر اساس پارچه‌کارى و یا ساعات کار پرداخت مى‌شود و هم‌چنین در مورد کلیهٔ اضافه‌کارى‌ها انجام کار باید توسط مقامات مسؤولى غیر از متصدیان دایره حقوق و دستمزد تصویب شود. مثلاً کارت ساعات کارگران باید توسط سرپرستان کارگاه‌ها یا مسؤولین حضور و غیاب امضاء شود و غیره.

۶. کسانى‌که در تهیهٔ لیست حقوق و دستمزد دخالت دارند باید آن را به‌عنوان کارى که انجام داده‌اند امضاء کنند. مثلاً باید معلوم باشد هر لیست حقوق توسط چه شخصى تهیه شده و یا محاسبات آن توسط چه کسى کنترل شده است.       

۷. قبل از پرداخت، لیست حقوق و دستمزد باید توسط مقام مسؤولى که از دایره حقوق و دستمزد مستقل باشد، جهت پرداخت تصویب شود.   

۸. مبلغ خالص حقوق و دستمزد کارکنان باید حتّى‌المقدور مستقیماً به حساب بانکى آنها منظور شود. فقط در صورتى‌که افتتاح حساب‌هاى پس‌انداز یا جارى براى کاکنان مقدور نباشد و یا آنکه نتوان حقوق و دستمزد را به وسیلهٔ چک‌هاى انفرادى پرداخت نمود، ممکن است از پرداخت نقدى استفاده شود. در مواردى‌که حقوق و دستمزد مستقیماً به حساب بانکى کارکنان منظور مى‌شود لیستى که به بانک ارسال مى‌شود باید فقط شامل نام کارکنان، شماره‌حساب‌هاى آن نزد بانک و مبلغ متعلق به هر یک باشد و به هیچ‌وجه نباید لیست کامل حقوق به بانک ارسال شود.   

۹. هر یک از کارکنان باید از خالص حقوق یا دستمزد خود و نحوهٔ محاسبه آن آگاه شوند. در مواردى‌که حقوق و دستمزد نقداً پرداخت مى‌شود بهتر است این اطلاعات قبل از پرداخت به کارکنان داده شود.           

۱۰. در صورتى‌که حقوق و دستمزد نقداً پرداخت مى‌شود، پرداخت بهتر است توسط دایرهٔ حقوق و دستمزد (نه صندوق) صورت گرفته و مبلغ دریافتى از صندوق یا بانک عیناً معادل مبلغ کل خالص لیست حقوق باشد. حقوق هر یک از افراد باید در پاکت گذاشته شود و ترتیبات مربوط به شمارش مبلغ، اعتراضات، مطالبهٔ حقوق و دستمزد به نمایندگى از طرف شخص ذى‌نفع، حقوق و دستمزدهاى مطالبه نشده و نظایر آن کاملاً مشخص باشد.            

۱۱. در صورت فوق، پرداخت باید توسط کسانى صورت گیرد که کارکنان را از نزدیک بشناسند و هرگونه حقوق و دستمزد مطالبه نشده باید به فاصلهٔ کوتاهى به صندوق یا حساب بانکى مؤسسه واریز شود. دریافت بعدى چنین مبالغ باید با اطلاع و تصویب مقام مستقلى باشد.

 

خلاصه مشخصات سیستم حقوق و دستمزد

ثبت اطلاعات مشخصات پرسنلی ، احکام ترمیم حقوق و مزایا ، کارکرد ماهانه و روزانه ، اضافات و کسورات و امکان تعدیل آنها .

 انجام محاسبات مربوط به کلیه پرداختها و کسورات و تهیه سند مکانیزه به تفکیک مراکز هزینه ، واحدها ، نوع شغل و ...... جهت تغذیه به سیستم حسابداری مالیمعرفی انواع پرداختها و کسورات .

 معرفی انواع کارکرد ها .

 عملیات مربوط به وامهای مختلف کارکنان .

 پرداخت مساعده براساس ضوابط هر شرکت .

 پرداخت حقوق و مزایا به تفکیک محل کار ، واحد ها ، مراکز هزینه ، شهرهای مختلف و  Description: box محاسبة عیدی و پاداش سالانه و امکان صدور سند ذخیره عیدی مکانیزه به سیستم مالی

 محاسبة ذخیره سنوات ( بازخرید کارکنان ) و امکان صدور سند مکانیزه به سیستم مالی  محاسبه تعدیلات معوق ( Back pay ) بصورت نامحدود .

 اعمال پرداختها و کسورات معوق در تاریخهای تحقق یافته با درنظر گرفتن تاثیرات حاصله در سقف بیمه ، مالیات و ...... در ماه مربوطه .

 اعمال کلیه تغییرات ناشی از تغییر در قوانین و روشهای حقوق و دستمزد ، بدون نیاز به تغییر در برنامه ها.

 تولید گزارشات استاندارد سیستم نظیر گزارش بیمه ، مالیات و ...

 ارائه اطلاعات عملیاتی ، تاریخچه ای و مدیریتی کارکنان از طریق امکان طراحی و تولید

گزارشات پیش بینی نشده .

 طراحی فرمهای مورد نظر بطور دلخواه و چاپ آنها .

 ثبت اطلاعات عمومی شرکت برای جلوگیری از عملیات داده آمایی تکراری جهت کلیه کارکنان .

 داشتن پایگاه اطلاعاتی مشترک با سیستم پرسنلی جهت اعمال لحظه ای اسناد وارده در

سیستم پرسنلی .

 طراحی فرمهای ورودی اسناد حقوق جهت انطباق سی ستم با فرمهای جاری هر سازمان Description: box محاسبه مالیات به سه روش مالیات سالانه ، مالیات سال تا ماه و مالیات ماهانه .

 محاسبه انواع بیمه های خدمات درمانی ، تامین اجتماعی و بیمه های خصوصی .
 
صدور سند خودکار در بخش اسناد جاری و معوقه حقوق جهت تسهیل در امر داده آمایی اطلاعات .

 تهیه گزارشات متنوع از ماههای گذشته بصورت نامحدود بدون نیاز به ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات .

 معرفی نحوه محاسبه اضافات و کسورات بصورت خاص جهت انطباق با رویه های جاری هر سازمان .

 معرفی کاربران ، گروه کاربران و محدوده عملیاتی آنها جهت تامین امنیت اطلاعات .
 
تعریف نحوه دسترسی و جستجوی فرد یا گروهی از افراد در تمامی بخش های اطلاعاتی سیستم مانند :

          · معرفی مشخصات کارکنان

          · اسناد جاری حقوق و دستمزد

          · اسناد معوقه حقوق و دستمزد

          · تعذیه کارکرد