تکنولوژی، کارافرینی، کسب و کار

تکنولوژی، کارافرینی، کسب و کار

تکنولوژی، کارافرینی، کسب و کار

تکنولوژی، کارافرینی، کسب و کار

سازما ند هی

سازما ند هی

سازماندهی عبارتست از :محول کردن وظایف و اختیارات متعدد به افراد مختلف و هماهنگ کردن روابط آنان در جهت تامین هدف مشترک سازمان. به عبارت دیگر تشکیل سازمان (سازماندهی)مستلزم اجرای سه عمل زیر است که شرح داده می شود:

-         تقسیم کار و طبقه بندی وظایف

-         تفویض اختیار و مسئولیت

-         برقراری ارتباطات مناسب بین افراد و پست های مختلف (مقام ها)و هماهنگی بین مقام های سازمان به منظور کسب هدف مشترک.

 

    طبقه بندی وظایف و تقسیم کارها

-         تقسیم کار: همزمان با توسعه عملیات سازمان، تقسیم کار وتخصص اهمیت بیشتری پیدا کرده، برای اجرای کارهای مختلف از افراد متخصص وماهر آن کار استفاده می شود ویا آن که می توان با کوچک کردن کارها ، مهارت وصلاحیت افراد را افزایش داد.

 

برای تقسیم عادلانه ومناسب کار بین کارکنان لازم است اقدامات زیر صورت گیرد.

1-   فعالیت های سازمان مشخص شود ودر واحد هایی به نام اداره طبقه بندی شود.

2-   مبنای طبقه بندی ادارات مشخص شود مانند زمان کاریا محل کار.

3-   کارها وفعالیت های مختلف به عنوان وظایف به متخصصان واگذار گردد.

4-   اجازه اجرای کار یا اختیار لازم برای اجرای کارها داده شود.

5-   مسئولیت اجرای کارها از کارکنان خواسته شود.

 

-         سازماندهی برمبنای وظیفه: در سازماندهی برمبنای وظیفه، واحد ها براساس وظایف محوله به آن ها طبقه بندی می شود وچون وظایف هرواحد با دیگری متفاوت است، طبقه بندی بر حسب وظیفه را گاهی طبقه بندی بر حسب تخصص هم می گویند. مثلا وظایف یک موسسه تولیدی را می توان به چند واحد اصلی تقسیم وهر واحد اصلی را نیز به چند واحد فرعی تقسیم کرد. مانند سازماندهی اکثر ادارات دولتی

-          











مدیر عامل

 








 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نمودار سازمانی طبقه بندی سازمان ها برحسب وظیفه

تفویض اختیار

اندیشمندان مدیریت، تفویض اختیار راواگذاری قسمتی از وظایف مدیر به فرد یا افراد دیگر تعریف کرده و برای آن اصول به شرح زیر قائل شده اند.

اصول تفویض اختیار

-         پس از واگذاری مسئولیت اجرای وظایف خاصی از طرف مقام بالاتر به مقام پایین تر(علاوه بروظایف قبلی) لازم است اختیارات متناسب باآن مسئولیت به زیر دست داده شود. عدم تناسب بین مسئولیت واختیار موجب کاهش بازده سازمان می گردد.

-         جریان تفویض اختیار هر زمان که مقام واگذار کننده(مافوق) صلاح بداند لغومی شود.

-         چگونگی اجرای کار ووظایف باید روشن شود وازآن ها مسئولیت اجرای کار خواسته شود.

-         تفویض اختیار همواره شامل قسمتی از وظایف است نه همه وظایف


نقد و بررسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.